چگونه هزینه ی سفر خود را تامین میکنم؟

 چگونه هزینه ی سفر خود را تامین میکنم؟

بودجه اولیه ی سفر

یکی از رایج ترین سوالاتی که از من پرسیده می شود، این است که چگونه هزینه ی سفر و زندگی ام را تامین میکنم؟ و بودجه ی اولیه ام چقدر بوده است؟

نزدیک به چهار سال است که در قاره ی آمریکا و کشور های مختلف آمریکای لاتین در حال سفر و کار داوطلبانه هستم. چهارده آذر ۱۳۹۶، هنگامی که تهران را به مقصد قونیه و سپس ونزوئلا ترک کردم، هیچ ایده ای نداشتم که تا چه زمانی میتوانم به این سفر ادامه دهم. در ایران، مدرس زبان انگلیسی کودکان ۳ تا ۶ و ۶ تا ۱۲ سال بودم و در مهد های مختلف تدریس می کردم و کارگاه های مادر و کودک برگزار می کردم.

از آنجایی که با خانواده ام زندگی می کردم، نصف درآمدم را در شش ماه آخرم در ایران برای سفرم جمع کردم. به جز تدریس به کودکان، معمولا عصرها همراه گروه های مختلف تئاتر مشغول تمرین و یا اجرا بودم. درآمدم از بازیگری، دستیاری کارگردان و گریموری به اندازه تدریس به کودکان خوب نبود اما حداقل هزینه رفت و آمدم را پوشش می داد.

از روزی که دیپلم نمایشم را گرفتم، تا روزی که از ایران برای این سفر طولانی خارج شدم، کار می کردم. از آنجایی که درست پس از گرفتن دیپلم نمایش مشغول به کار در زمینه ی تئاتر شدم، علاقه و دلیلی برای رفتن به دانشگاه نداشتم. حتی آخر هفته ها نیز کلاس های خصوصی داشتم و با اینکه احتیاجی به آنهمه کار کردن نداشتم، از اینکه مستقل بودم و می توانستم هزینه کلاس نی، پیانو و کلاس رقص لاتینم را خودم بپردازم، بسیار لذت می بردم. البته لازم به ذکر است که پس از سفر دومم به نپال و ایده ی این سفر طولانی، مشغول جمع کردن بودجه اولیه شدم و قبل از آن تمام حقوقم را خرج خریدن کفش و لباس و رفتن به کافه با دوستانم می کردم.

بودجه اولیه سفر من ۱۵۰۰ دلار بود. ایده اى نداشتم تا چه زمان مى توانم با این پول سفر کنم. نه تجربه ى زیادى در سفر داشتم و نه تجربه اى در کار داوطلبانه. تنها خیالم راحت بود که سه ماه اول در اکوادور کار داوطلبانه دارم و هزینه ى اقامت و خورد و خوراک ندارم. مى دانستم پس از آن مسیر خود به خود باز مى شود. یا در راه کارى پیدا کرده و به سفر ادامه مى دهم و یا کارى پیدا نکرده و به ایران باز مى گردم…که تصور مى کنم همه مى دانیم ادامه داستان به کجا رسید 😁. (اگر نمى دونین پیشنهاد مى کنم پست هاى قبلى سفرهام در آمریکاى جنوبى و مرکزى رو بخونین و در لابلای داستانها متوجه مسیر سفر، هزینه ها و اطلاعاتى که در مورد من لازم دارین خواهید شد)

تامين هزینه ى سفر در ۱۸ ماه سفرم در آمریکاى جنوبى

۱۵۰۰ دلار بودجه ى اولى که از ایران به همراه داشتم، در سه ماه اول در اکوادور، یک ماه در کلمبیا، ۱۵ روز در بولیوی و دو هفته اول سفرم در پرو همراهم بود. وقتى مى گویم با ۱۵۰۰ دلار توانستم پنج ماه سفر کنم… به این معنا نیست که بودجه ى پنج ماه سفر در آمریکاى لاتین ۱۵۰۰ دلار است! ممکن است شخصى بتواند یک سال با ۱۵۰۰ دلار سفر کند و شخصى دگر ۱۵۰۰ دلار را در یک ماه خرج کند. بودجه ى شما بستگى به “نوع سفر”، “مقصد” و “مدت زمان” سفرتان دارد.

واقعیت این است که هر چه پول بیشتر، سفر راحت تر و لاکچرى تر! و هرچه پول کمتر، محدودیت بیشتر! البته بسیارى هم هستند که هزینه اقامت در هتل و سفر لاکچرى را دارند اما ترجیح مى دهند با کوله سفر کنند و چادر بزنند!

در آن پنج ماه سفر من کار داوطلبانه داشتم و هزینه اقامت و بیشتر اوقات خوراکم هم فراهم بوده. و بقیه بودجه ام خرج رفت و آمد، ویزا ها، بازدید از دیدنى هاى هر کشور و … شده! براى جزئیات بیشتر مى توانید در وبسایت خرج و مخارج مربوط به هر کشور و سفر را پیدا کنید. هدفم از به اشتراک گذاشتن خرج و مخارج سفرم این است که بگویم صرفا براى سفر کردن به پول زیادى احتیاج نداریم.

در پرو، و ماه ششم سفرم در آمریکاى جنوبى، پس از هفته ها جستجوى آنلاین و ایمیل زدن به شرکت هاى مختلف، شغلى به عنوان “برنامه ریز سفر” پیدا کردم و تا شش ماه بعدش براى یک کمپانی در ايالات متحده بصورت پاره وقت و آنلاین کار کردم. حقوقم را که ماهانه ۵۰۰ دلار بود از طریق وسترن يونيون برایم مى ریختند و من سعى مى کردم هر ماه مقدارى را جمع کنم و بتوانم مدت طولانى ترى به سفر ادامه دهم. که البته همینطور هم شد و توانستم بودجه ى کافى براى سفرم در آمریکاى جنوبى، هزینه ى سنگین ویزاها و حتى بلیط هواپیما از برزيل به کانادا را فراهم کنم.

تامين هزینه سفر در آمریکاى مرکزى و شمالى

پس از شش ماه کار پاره وقت به عنوان برنامه ریز سفر، کمپانی که دنبال کسى بود که تمام وقت برایشان کار کند، قرارداد را با من تمدید نکرد و من تصمیم گرفتم در فضاى مجازى به همراهانم که شما باشین اعلام کنم که معلم زبان انگلیسی هستم و همینطور مى توانم براى علاقه مندان سفرشان را برنامه ریزی کنم! از آن موقع که در اروگوئه بودم تا حالا که در مکزیک هستم دو سال و چند ماه میگذره و من هنوز هزینه سفر و زندگیم را از تدریس خصوصى زبان انگلیسی به بزرگسالان و ایرانى هایى که خارج از ایران هستند و سطحشان مبتدی است تامین مى کنم. حقوقم ماهانه بنا بر ساعت هایى که کار مى کنم متفاوته. مثلا در گواتمالا سه ماه ساعات بیشترى کار کردم و حدود ۸۰۰ دلار ماهى درآمد داشتم و حالا دو ماهه در مکزیک به دلیل نوشتن کتاب ساعات کمترى کار مى کنم و ماهانه بين ۳۵۰ تا ۵۰۰ دلار درآمد دارم.

در این مدت از طریق ترجمه، برنامه ریزی سفر، تبلیغات اینستاگرام و نوشتن مطلب براى صفحات مجازى بیزنس هاى دگر هم درآمد داشتم. از چند هفته گذشته در باکالار، مکزیک، کلاسهاى حضورى و خصوصى را هم شروع کردم و به کودکان و بزرگسالان مکزیکى، آرژانتينى و ملیت هاى مختلف، انگليسى تدریس مى کنم.

امیدوارم این پست براى شما که همیشه سوال داشتید ملیکا چجوری هزینه سفرهاش رو تامين مى کنه مفید باشه! بزودى در پست هاى مختلف در مورد کار در سفر و شغل هایى که مى توان از آن در سفر و هرکجاى دنیا درآمد داشت، مى نویسم.

ملیکا بکائی

سلام، من ملیکا هستم. متولد تهران، ایران. بیست و دو سالمه و بیش از دو ساله در قاره ی آمریکا و کشور های مختلف آمریکای لاتین در حال سفر و کار داوطلبانه هستم. اینجا از سفر تنهایی، سختی ها، لذتها، ویزاها، هزینه ها، کار در سفر، کار داوطلبانه و مهارتهایی که یادمیگیرم براتون مینویسم.

پست‌های مشابه

3 دیدگاه‌ها

  • افرین به تو دختر شجاع

  • به نظرم مليكا دختر خيلى شجاع و باهوشى هستى كه اينهمه جسارت دارى همينطورى به راهت ادامه بده خيلى ها آرزوى اين زندگى رو دارن اما جسارتش رو نه، هميشه سلامت و شاد باشى دخترِ ايرانى بهت افتخار ميكنم هموطنم🌱🤍🌹

  • باسلام و احترام…احسنت.از این همه همت ..تاکی آمریکای جنوبی هستید ؟ بقیه جاها رو کی میروید ؟ دیدار خانواده را چکار می کنید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *